woensdag 26 maart 2008

Kingskids intensive Belgie

Hee mensen… ik MOET dit met jullie delen!!
Afgelopen weekend zijn we met kingskids op een “intensive tour” geweest naar België. Van donderdag tot en met maandag zelfs!!

Korte intro over België:
Bijna helemaal katholiek, evangelische kerken willen niet groeien, veel strijd, veel gebondenheid.

Ik hoorde dat er bij YWAM Heidebeek al heel lang gebeden wordt voor een doorgang om een actie in België te doen. Dit jaar hebben we in ons team een gezin uit België waar de ouders van een Kingskids in België willen starten, en dit jaar mee doen om een beetje af te kijken enz.
Deze mensen zijn de doorgang geweest om acties te kunnen doen in België. Zij hebben de contacten gelegd, voorbereiding enz.

Bij deze het verslag over de tour:

Donderdag 20-3-2008
Om 19.00 gingen we met het hele team weg vanaf YWAM, Heidebeek, in drie gehuurde busjes en twee auto’s. In de rit hebben we geen minuut GEEN regen gehad. Naast regen hadden we ook file. En ik weet niet of je ooit gereden hebt in België maar daar zijn de wegen echt BAR slecht!!
Spoorvorming + regen = een zware rit.
Om 23.30 kwamen we aan op onze bestemming, een kerk waar we in een aantal lokalen konden verblijven.

Vrijdag 21-3-2008
Deze dag gingen we met het team naar een, katholieke, basisschool. Het programma hebben we helemaal aangepast zodat het te pakken was voor die kids. Mensen gingen clownen, simpele dramastukjes en een makkelijke preek. Veel gedanst en gezongen. Zelden zo veel fanatieke kids gezien. Echt leuk!

Die middag zijn we met z’n alle wezen zwemmen, dat heeft goed gefungeerd als teambuilding!

De eerste dag actie..

Zaterdag 22-3-2008
Deze ochtend ging de band weg om alles op te zetten voor de volgende dag en te soundchecken. De rest bleef bij de kerk waar we verbleven. In een simpele team-tijd hebben een paar meiden, oa. Gerlinde, met een meisje van de staf gebeden die last had van haar knie, ze heeft één been korter dan de ander. Twijfelend of je wel zo serieus kan bidden als je zo veel lol hebt besloten ze toch er voor te bidden, you never know.. En WOP.. been groeit aan. Daniëlle gaat staan en zegt:,,Oke dit voelt ECHT RAAR!!” En meisje die dit zag gebeuren en muziek aan het luisteren was, deed haar oordopjes uit en zei:,,AAAHHH hij groeit aan!!”

s’ Middags zijn we met het hele team naar een groot café met een zaal gegaan. Daar hebben we om te connecten met de mensen daar worshops gedaan die eigenlijk geen workshops waren. De mensen die kwamen waren deels christen deels niet-gelovig.
De “workshops” waren:
Mafia (moordspelletje)
Drama (verhalen uit de bijbel zo grappige mogelijk na spelen)
Dans (aantal kingskids dansen werden aangeleerd)
Samen Sta Je Sterk (spellen en uitleg met boodschap over samenwerken)

Toen dat allemaal voorbij was gingen we ons langzaam voorbereiden voor het optreden die avond. Alleen het team was er nog. En voor elk optreden doen we een heart-prep. Dan kijk je of er niks tussen God en jouw, of tussen iemand uit het team en jouw instaat. Meestal doen we daar 2/3 liedjes bij om God groot te maken. Maar deze keer was het anders. Je merkte dat God echt in die plek kwam. En in ons. We hebben denk ik wel 8 nummers gezongen. Ik kan het proberen te beschrijven maar je zult de helft denk ik niet beseffen. IEDEREEN werd gewoon vet aangeraakt, mensen huilen, roepen, big-smilen, vlaggen, bidden, proclameren. Nummers werden niet meer gezongen maar geroepen of bijna geschreeuwd naar God. Ik had nog nooit zoveel vrijheid gevoeld als op dat moment. Dit was zo’n moment waarvan je zegt:,,Ja eigenlijk had je er gewoon bij moeten zijn, anders snap je het niet.” Nu snap ik wat mensen bedoelen wanneer ze zeggen:,,God was daar echt aanwezig!”

We hebben opgetreden (dans en drama) en het evangelie werd verteld. Die avond hebben mensen echt hun leven aan God gegeven. MEN, het was gewoon.. er is geen woord voor.. Het was gewoon GOD!! Het hele team stond in vuur en vlam!
Die avond is er nog gebeden met mensen die daar waren, tof..

Toen we weer terug kwamen op de plaats waar we verbleven werden we geconfronteerd met een hele fijne kermis VLAK naast de plek waar we sliepen. (er zat een raam en een straatje tussen onze slaapzakken en de kermis). En een kermis wil nog wel eens lang door gaan, met muziek aan ja. Dus we hebben er tegen gebeden omdat we onze rust hard nodig hebben. Nog maar twee nummers zijn er gedraaid ofzo, en toen sloot de kermis, halleluja! *snurk*

Zondag 23-3-2008
Deze ochtend gingen we optreden in de kerk waar de band al gesoundchekked had. Dit gebouw was echt maf, een soort oude fabriekshal leek het. En hier kwamen niet een paar honderd mensen ofzo, maar wel rond de 900 man!! Zonder dat we het wisten bleek dat al een wonder te zijn. Omdat er vet veel scheuring is geweest waarom grote groepen niet meer in de kerk kwamen.. maar vandaag waren ze er allemaal. We hebben geworshipped, drama en dans en teaching. We hoorden achteraf dat sommige mensen zo erg waren aangeraakt dat ze vanaf begin tot eind aan één stuk door hebben gehuild. En dan heb ik het over zo’n 2,5 uur.

Na de dienst gingen we met het hele team naar een frites-tent. Hmmmm… daar hebben ze fricabellen, dat zijn frikandellen maar dan letterlijk 2x zo lang. Echt vet ;)

We gingen daar na flyeren voor de dienst die we die avond zouden hebben. Alleen er was geen hond op straat. Ik ben met een paar tieners de kroegen langs geweest om de jeugd te bereiken. MEN WAT EEN BEDRUKKING DAAR!! Echt rare mensen kom je daar tegen. We kwamen bijv. een oude man tegen met een pruik op met aan de ene kant zwart haar en de andere kant wit haar. Rechter hand rode nagellak en linker hand rode nagellak. Een trui aan die precies verdeeld is in het midden in twee kleuren, en een fiets had hij mee met een rechte grens door het midden die de twee kleuren van de fiets scheidden. Dus.. Drank, drugs en depressie zijn, of laat ik zeggen waren, daar de baas. Ik hoorde van iemand dat elke, volgens mij, maand daar 6 zelfmoorden worden gepleegd onder de jeugd. Nasty!

En ja, we merkten zelf ook strijd. We kwamen de kerk in waar we zouden optreden. De helft van het team, waaronder ik, werk gepakt door een zware moeheid, geen zin, en gewoon bléh! Ik was blij dat ik niet in één van de dramastukken hoefde te spelen die die avond werden gedaan, en als het aan mij lag had ik ook niet gespeeld die avond (worship). Maar… GOD!! De mensen kwamen de zaal in, het is een internationale kerk, en er waren echt zwaar veel culturen. Deze kan ik nog herinneren: Belgen, Nederlanders (duh), Hindoeisten, Oekrainen, Congo, Ethiopiers, Indonesiërs en nog véél meer!
Maar het vette was dit: tijdens de worshop, waar we mee begonnen, ging de zaal echt uit hun dak, dansen en zingen op hun maffe mannier die ze mee hebben uit hun cultuur. Voor de grap zette Marieke, die worship leidde, twee Nederlanders voor neer, en twee meiden uit Congo. En om de beurt gingen ze dansen op hun mannier op “ You are Good (we worship You)” . Echt ZOOOO vet! Die mannier van dansen is echt vet, en voor we het wisten was het één groot feest. Na de worship hebben opgetreden, en is er weer gepreekt.
Het einde leek in zicht te komen. En de vrouw die voorganger van de kerk was die vroeg mensen naar voren voor gebed, niemand kwam in eerste instantie, maar na een peptalkt kwamen er drie mensen naar voren voor gebed, er werd met hen gebeden. Toen zei ze, ik denk dat er ook mensen zijn die voor het eerst hun leven aan de Heer willen geven, en ja.. die waren er! En toen gebeurde het weer. God kwam ZO KRACHTIG. Binnen 3 minuten waren we van: niemand wil naar voren komen voor gebed – naar – met IEDEREEN werd gebeden. En wat je in je stoutste dromen niet een durft te dromen gebeurde gewoon! Iemand genas van lepra, mensen gaven hun leven aan God, mensen werden voor het eerst vervuld met de Heilige Geest, er werd op een sjofar geblazen (ja dit was ook één van de vétste momenten), mensen kregen de gaven van de Geest, mensen warden vrijgezet. En weer was het niet zingen wat we deden, maar schreeuwen en juichen en proclameren, en overwinnen, God werd ZO GROOT gemaakt die avond! Ik zat op me cajon te spelen met rode dikke vingers van het slaan, met een big-ass-smile alleen maar te genieten van wat er alleen maar en allemaal om me heen gebeurde.

Mensen geloof me, wat die avond was, heb ik nog NOOIT meegemaakt, of gezien of whatever. Dit was een opwekking kracht!! OH HOW I LOVE IT!!
Terwijl dit gebeurde werd de hele omgeving wit gesneeuwd, en dit had meer te betekenen dan alleen neerslag. Het was een symbool voor reiniging van die plaats. Toen we naar “ huis” reden met de busjes, merkten we waar de sneeuw nog meer voor was: Om ons nederig te houden. Want we hebben echt hard gebeden onder weg. Voor mijn busje, waar een vriendin van me in de auto reed, zagen we dat door de spoorvorming bijna een ongeluk gebeurde. We reden denk ik 100 km/h en er was echt HELE diepe spoorvorming, je kon de lange plassen er in zien liggen, en zij wilde er uit sturen, wat lukte met de voorwielen, maar de achterwielen bleven in het spoor, waardoor de hele auto schuin ging, gelukkig trok de auto weer recht. Ja het hield ons nederig. We werden ook bevestigt er over dat de sneeuw een deel van Gods plan was, iemand gaf een tekst aan ons door uit Jesaja 55: 10, 11

10 Zoals regen of sneeuw neerdaalt uit de hemel
en daarheen niet terugkeert
zonder eerst de aarde te doordrenken,
haar te bevruchten en te laten gedijen,
zodat er zaad is om te zaaien en brood om te eten –
11 zo geldt dit ook voor het woord
dat voortkomt uit mijn mond:
het keert niet vruchteloos naar mij terug,
niet zonder eerst te doen wat ik wil
en te volbrengen wat ik gebied.

Maandag 24-3-2008
Samen ontbijten en zingen voor de jarige. Vervolgens busjes inpakken en het gebouw schoonmaken waar we waren.
Samen gingen we nog de hele kring langs om God te bedanken wat Hij voor ons persoonlijk gedaan had. Daarna hebben we samen avondmaal gevierd.
Na het avondmaal mocht je voor je laten bidden als je echt het gevoel had dat je nog echt vervulling nodig had. Ongeveer iedereen kwam, natuurlijk, naar voren. En WÉÉRRRR kwam God zo krachtig. Zo veel mensen werden aangeraakt, sommige werden, vrij heftig zelfs, bevrijd en mensen werden echt gevuld. In ons eigen team heeft God toen zo veel healing in één keer gedaan bij zo veel mensen!

Toen de busjes in gegaan, terug naar Nederland.

Ik kan er niks meer aan toevoegen.. het was gewoon .. God!!

Dank U!!

4 opmerkingen:

Hans Cozijnsen zei

Amen bro!

Jehovah Jireh!

Ben zei

Woa

Gerco Derksen zei

woa het was heel bijzonder..
en GOD was er echt bij..!

Anoniem zei

Wanner komen jullie naar YWAM in Brussels? Dat zal cool zijn

Patrick Brandes
YWAM Brussels