zondag 13 april 2008

religie vs. relatie

Mij werd gevraagt om een studie te maken binnen het thema "religion sucks, Jesus saves", wat het thema is binnen een kerk hier in Apeldoorn, dus waarom zou ik hem NIET delen?

Kirk Franklin behandeld verschillende keren in zijn nummers dat religie en relatie tegenpolen van elkaar zijn.

Relatie met Jezus… een heel belangrijk ding, en daar kan iedereen één in zijn.
Maar religie breekt juist relatie, het haalt ons uit elkaar. Door religie hebben we opeens hokjes zoals protestants, katholiek, baptistisch, pinkster enzovoort.

Soms leer je iemand kennen waarvan je weet dat die gene gelovig is, en dan word vaak de vraag gesteld:,,Naar wat voor een kerk ga je?”
Meestal noem ik dan netjes het hokje waar we in zouden zitten, maar het liefst zeg ik gewoon:,,Wat maakt dat eigenlijk uit? Ik geloof in Jezus, en ik leef voor Hem.” De mannier hoe maakt eigenlijk helemaal niet uit. Als het maar echt is.

Door religie hebben we opeens mannieren, en regeltjes gekregen: hier moet je een rok aan, je mag geen tv hebben, daar kan een drumstel wel, en daar niet. Je moet gedoopt zijn voor je mee mag doen aan het avondmaal, deze exacte aspecten horen in een dienst te zitten.
Religie dwingt je om bepaalde dingen te doen en te laten, pressies het tegenovergestelde van een relatie. Daar doe je het uit je zelf, voor elkaar.

Het Van Dale beschrijft relatie als een duurzame liefdesrelatie.

Religie heeft eigenlijk een krom beeld gevormd over wat het nou pressies is. Wanneer ik iemand die geen christen is, vertel dat ik christen ben, is meestal het plaatje voor hen al meteen geschetst. Ze denken dat het iets inhoud van bijbel lezen, bidden, zingen uit psalmen met een orgel, allemaal dingen niet mogen en allemaal dingen die je MOET doen. Of ze denken dat het een mannier van denken is, op de mannier van: ja ik weet op bepaalde dingen het antwoord niet, dus ik heb dit als oplossing verzonnen. Hoe is de aarde ontstaan? Ja laten we maar zeggen dat God dat gedaan heeft.
Laat dit nou allemaal exact NIET het gene zijn waar het om draait. Laten we dat nou eens op een rijtje zetten.
God heeft ons denk ik ten eerste al geschapen om relatie mee te hebben. Niet om alleen maar aanbeden te worden. Dan had Hij wel robots gemaakt die alleen dat zouden kunnen doen. Nee, Hij schiep ons om relatie mee te hebben. Zo dicht bij dat Hij gewoon samen met Adam door de Hof van Eden wandelt. ZO CLOSE!! Hij praat met ons, Hij luistert naar ons, Hij geeft om onze mening. Wanneer God de stad Sodom en Gomorra wilt verwoesten, praat Abraham tegen Hem of Hij de stad wil sparen als hij uiteindelijk 10 oprechte mensen kan vinden. God gaat in dat voorstel mee. (Gen. 19)
Maar een verplichte relatie is geen goede, echte, relatie. Als een man graag een vrouw wil, kan hij voor heel veel geld een prostituee inhuren. Maar zal dat echt liefde zijn? Een echte relatie? Maar een man kan ook een vrouw vinden die voor hem vecht, er voor hem is, ook voor hem zorgt wanneer ze er zelf geen baat bij lijkt te hebben. Dat is liefde, dat is relatie!
De man kan tegen de hoer zeggen: Ik wil dat je voor me kookt, het huis schoonmaakt, en me verzorgt wanneer ik ziek ben. Dan krijgt die man misschien wel die dingen, maar hij krijgt geen liefde, en de houd zou het ook niet uit liefde doen.
Een man die zijn vrouw respecteert, ook voor háár zorgt. Met het trouwt en zo laat zien dat hij bereid is om voor haar te zorgen, vechten en te committen, dan komt de rest van zelf, uit liefde.

Religie is als de man met de hoer: Moeten, en zonder liefde
Relatie is als de man met de vrouw waar hij van houdt: Je geeft allebei en uit liefde komt de rest.

Uit liefde voor God zing je niet alleen in de kerk voor Hem, maar ook in je kamer. Uit liefde voor God besluit je bepaalde dingen niet te doen, en bepaalde dingen wel.

Uit religie doe je de dingen maar… en ben je blij wanneer het voorbij is.

God schiep niet een kerkgebouw zodat Adam daar heen kon als hij met God zou willen zijn. God is overal. IN JOU!
Dus laten we God geven uit relatie en niet uit religie. Laten we JUIST buiten de kerk Hem blij maken, voor de ander klaar staan, alles doen alsof het voor Hem is. En zo relatie met Hem te hebben. Want er is maar één Iemand die je moet kennen, dat is de Drie-enige God. Laten we Hem geven wat Hij toekomt, en wat Hij verlangt. HIJ heeft er ALLES aan gedaan om de relatie te herstellen die WIJ kapot gemaakt hebben.

5 opmerkingen:

Matt zei

Yeehah!!!

Unknown zei

AMEN broertje!!
tot vrijdag hea;)

Dees zei

:)

Anoniem zei

Ik wil een nieuwe post!!!!

Unknown zei

Lieve mensen,

Om dit geheel bijbels te onderbouwen raad ik aan de gehele galatenbrief te lezen; Paulus schetst hier heel duidelijk het verschil tussen vrijheid en slavernij (relatie vs religie).

Gods Zegen met daarin alle rijkdommen toegewenst.